Onze aanpak
Onze werkwijze en methodieken
Bij Credus bieden wij begeleiding op maat om kinderen, jongeren en volwassenen te ondersteunen in hun dagelijks leven. Onze aanpak richt zich op het ontlasten van thuissituaties, het bevorderen van sociaal-emotionele ontwikkeling en het vergroten van praktische vaardigheden. Samen met het sociale netwerk werken we aan duurzame oplossingen, zodat cliënten zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen aan de maatschappij.
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG)
IAG versterkt de eigen kracht van gezinnen bij het oplossen van problemen. De focus ligt op betere communicatie, opvoedvaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen. Een uitgebreid sociaal netwerk speelt hierin een belangrijke ondersteunende rol.
Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
ACT leert cliënten om effectief om te gaan met problemen en negatieve gedachten. Door mindfulness en zelfacceptatie creëren ze een waardevol leven, ondanks uitdagingen. Het helpt cliënten minder streng voor zichzelf te zijn en meer in het heden te leven.
Open Dialogue
Open Dialogue draait om gesprekken tussen de cliënt, het gezin en hun netwerk. Deze aanpak stimuleert samenwerking en creëert nieuwe inzichten voor ondersteuning. Het doel is om hulp op maat te bieden vanuit de behoeften van het hele netwerk.
Systeemtherapie
Systeemtherapie betrekt het hele gezin bij de begeleiding. Samen wordt gekeken hoe zorgen kunnen worden verminderd en problemen binnen het gezin aangepakt. Dit leidt tot een veiligere en stabielere thuissituatie.
Competentiegericht Werken
Deze methodiek benadrukt de sterke punten en mogelijkheden van de cliënt. Het helpt hen vaardigheden te ontwikkelen die aansluiten bij hun persoonlijke doelen. De begeleiding is gericht op empowerment en het benutten van talenten.
Sociale Netwerk Strategieën (SoNeStra)
SoNeStra zet de kracht van het sociale netwerk centraal bij het oplossen van problemen. Het netwerk bedenkt oplossingen en voert deze zelf uit met minimale professionele sturing. Deze aanpak versterkt eigenaarschap en samenwerking binnen het netwerk.
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP)
NLP helpt cliënten inzicht te krijgen in hun gedrag en denkpatronen. Het maakt onbewuste overtuigingen zichtbaar en biedt tools om deze te doorbreken. Hierdoor kunnen cliënten doelen bereiken en positieve veranderingen realiseren.
‘Geef me de 5’
Deze methode biedt structuur en duidelijkheid voor mensen met autisme. Het richt zich op het bevorderen van contact, rust en ontwikkeling via visuele hulpmiddelen. Hierdoor leren cliënten zelfstandiger functioneren in het dagelijks leven.
Brain Blocks
Brain Blocks helpt kinderen met autisme hun situatie beter te begrijpen en uit te leggen. Het creëert een gemeenschappelijke taal tussen hen en hun omgeving. Dit bevordert begrip en biedt mogelijkheden voor positieve verandering.
Zelfredzaamheidsmethodiek
Deze methodiek ondersteunt cliënten bij het ontwikkelen van praktische levensvaardigheden. De focus ligt op het vergroten van zelfredzaamheid, afhankelijk van hun individuele behoeften. Dit varieert van volledig ondersteund naar volledig zelfstandig functioneren.
Presentietheorie
Bij deze aanpak staat het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de cliënt centraal. Door echt aanwezig te zijn en aan te sluiten bij hun behoeften, ontstaat een veilige omgeving. Dit versterkt het gevoel van gezien en gehoord worden.
Oplossingsgericht Werken
Deze methode richt zich op het versterken van het probleemoplossend vermogen van de cliënt. Samen wordt onderzocht wat wél werkt, en dat wordt verder uitgebouwd. Zo ontstaat een positieve focus op doelen en ontwikkeling.
Boksend Opvoeden
Boksend Opvoeden combineert fysieke beweging met opvoedkundige inzichten. Door middel van boksoefeningen leren cliënten omgaan met emoties, grenzen stellen en samenwerken. Het bevordert zelfvertrouwen, zelfbeheersing en versterkt de band tussen ouder en kind.
Bij ieder traject is één van onze gedragswetenschappers betrokken, bij het ene traject op de voorgrond en bij het andere traject op de achtergrond. Dit is afhankelijk van de complexiteit van de hulpvraag.